Open Ended en Loose Parts in de herfst

De herfst is een van de makkelijkste thema's om open ended en loose parts spel te gebruiken op de groep. In de herfst kun je er namelijk niet om heen om met kastanjes, eikels, bladeren, dennenappels en al dat andere materiaal uit de natuur de spelen. En ja, al deze materialen zijn open ended en loose parts. Dus zonder dat je het je misschien hebt gerealiseerd maak je al jaren gebruik van deze vorm van spel, super goed dus!


De huishoek, poppenhoek of keukenhoek (hoe je deze ook noemt) is waarschijnlijk de makkelijkste hoek om met een mandje herfstmateriaal aan te passen naar het herfstthema. Vaak zie je ook dat dit de eerste hoek is die bij een nieuw thema wordt aangepast.
Al die kastanjes en eikels van het ene pannetje in het andere, verdelen over de bordjes en doen alsof je eikeltjes koffie en kastanje soep maakt.

Maar ook de andere hoeken zijn natuurlijk aan te passen. Heb je je bouwhoek wel eens aangepast zodat het bij het thema aansluit? Het lijkt niet altijd een van de makkelijkste hoeken om aan te passen, maar met een beetje creativiteit is het zeker te doen. Ik zelf hou juist van die uitdaging.
Gelukkig geldt ook voor de bouwhoek dat dit bij het thema herfst niet erg moeilijk is. Dit thema is heel erg op de natuur en het bos gericht, dus voeg een stapel houten schijven toe en laat de kinderen hier mee bouwen. De kinderen zullen al snel meer bouw ideeën bedenken met dit materiaal dan je zelf al bedacht had. 
Nog leuker natuurlijk is om dit materiaal samen met de kinderen buiten te gaan verzamelen.


Rekenontwikkeling
Maar er is natuurlijk veel meer te doen dan alleen bouwen met al dit materiaal. Kijk naar deze prachtige mandala gemaakt door een peuter. Het spelen met dit materiaal stimuleert op deze manier allerlei ontwikkelingsgebieden waaronder de rekenontwikkelingen. Het maken van zo'n mandala prikkelt de rekenontwikkeling door het bezig zijn met herhalende patronen maar ook het sorteren (classificeren) van voorwerpen is onderdeel van de rekenontwikkeling.
Jonge kinderen van 1 a 2 jaar kunnen nog niet tellen. Maar ondanks dat ze nog niet kunnen tellen, of bezig bij met het leren tellen, ontwikkelen ze al wel het gevoel voor hoeveelheden en het getal-gevoel begint te ontwikkelen. Het spelen met loose parts zoals hieronder stimuleert dit getal-gevoel en al snel zullen ze in een oog op slag kunnen zien of er 1, 2 of 3 kastanjes per schijfje liggen.




Reacties