contact via een platenboek


Een van de kinderen bij mij op de peutercreche groep is een jongetje van bijna 2,5. Hij komt sinds vier maanden bij ons spelen. Hij heeft geen Nederlandse achtergrond en praat nog vrijwel geen Nederlands. Door de taalbarrière is het bij hem best een uitdaging, nog steeds om echt contact met hem te krijgen, maar de afgelopen drie weken had ik een doorbraak.

Ik had ontdekt dat hij ineens veel interesse had in een mooi boek vol met dieren en allerlei flapjes in het boek. Een leuk kijk, maar ook doe-boek.

2 weken geleden hadden we samen in het boek zitten kijken. Dit deed ik al wel vaker met hem, maar meestal was er dan weinig interactie los te krijgen bij hem. Die ene dag 2 weken geleden gebeurde dat ineens wel. Ik hoorde hem een grommende geluid maken bij de bladzijde met een leeuw. Meteen dacht ik, hé dierengeluiden. Ik benoemde dat ik hem het leeuwen geluid hoorde maken en ik dacht, eens gaan kijken of hij ook bij andere dieren de geluiden kent. Ik ging dus andere dieren aanwijzen en benoemen die ook bekende geluiden maken zoals een koe, paard, hond. Niet bij alles wat ik aanwees maakte hij een geluid, maar bij de dieren waar hij dat wel deed kwam een passend geluid. Een van de dieren waar ik het geluid zelf bij introduceerde was de slang. Hij vond dit geluid geweldig

Afgelopen week herhaalde zich dit moment zich, ik herken behalve de geluiden deze ochtend ook enkele benamingen van de dieren. Dit doet hij weliswaar in het Engels, maar op die manier kan ik in ieder geval 'meten' dat er taal is en taalontwikkeling. Toen we bij de pagina met de slang aan kwamen, richtte hij zich hier meteen op. Weer werd hij meteen helemaal enthousiast door het maken van dit geluid. Hij wees de foto van de slang aan en keek mij aan terwijl hij het geluid "ssssss" maakte. De blik in zijn ogen was uitnodigend, zo van 'maak jij het geluid ook?' We hadden een heerlijke interactie waarbij ik het geluid maakte en ook de slang benoemde en hij alleen het geluid maakte en mij daarbij uitnodigend aankeek.

Vandaag stond ik aan het begin van de ochtend met mijn collega en de coach op de groep te praten. Ineens stond deze 2,5jarige peuter voor mijn neus met het boek in zijn handen, open op de bladzijde van de slang en hij maakte het slangengeluid. Zijn oogjes glimmend met de uitnodiging om samen het boek te bekijken. Ik moest lachen, ik kon het niet helpen. Lachen van enthousiasme en geluk. Ik vertelde in het kort tegen de coach dat we de afgelopen 2 weken samen in het boek hadden gekeken en de slang hadden nagedaan en dat hij voor het eerst nu mij kwam halen om het boek te lezen.

Samen zijn we op de bank gaan zitten en hebben we alle dieren die hij leuk vindt en kent qua geluid of naam benoemd en nagedaan. Wat een heerlijk moment en wat een win moment!

Reacties